Честита Нова година, скъпи читатели, приятели и дарители на „Тоест“! Пожелаваме от сърце тя да ви донесе здраве, благоденствие и късмет.

Добрата новина от изминалата година е, че „Тоест“ се утвърди като медия, която предоставя оригинално и качествено съдържание. Всеки журналистически текст при нас минава през внимателен прочит, редакция, проверка на фактите и на препратките към други източници. Читателите ни варират между 20 000 и 45 000 месечно, като статиите ни достигат до много повече, цитирани или препечатвани от авторитетни български медии. Не на последно място – и през тази година бяхме „удостоени“ с признанието на медиите на депутата и издател Делян Пеевски, като се изкачихме в почетния топ 11 на техните „врагове“.

Успехите ни станаха възможни благодарение на вашата подкрепа! На това, че се присъединихте към създаването на още едно място за качествена журналистика. В „Тоест“ възприемаме даренията не само като заплащане за предоставения журналистически продукт, но и като ваша лична инвестиция в този проект. Отговорни сме пред вас за развитието му.

Какво предстои

Ще става по-добре. В момента обсъждаме с различни експерти и приятели на „Тоест“ начини за подобряване на съдържанието и за създаване на устойчив модел. Ще тестваме различни подходи и ще се радваме на вашето мнение и участие.

Обсъждаме идеи за предоставяне на добавена стойност за абонирани дарители, за да увеличим броя им и по този начин да осигурим стабилни и относително предвидими приходи за проекта. Планираме също да потърсим целево финансиране за конкретни рубрики и за по-скъпите за производство видео- и аудиоматериали.

На 1 февруари „Тоест“ ще навърши две години. Достатъчно време, за да натрупаме статистически данни и на тяхна база да се опитаме да анализираме изминатия път. Вече можем да сравняваме развитието на проекта година с година, а не само месец с месец. Тук ви представяме числата на „Тоест“ за 2019 г. – не само финансовите измерения, но и данните за посещаемост и четения.

Посещаемост

Читателите на „Тоест“ през 2019 г. са между 20 000 и 45 000 – в зависимост от месеца. Всеки от тях изчита средно по 13 от общо 30–40 публикувани статии на месец. Нашите най-верни читатели, които са вторият по големина дял от ползвателите на сайта, се задържат над 30 минути на посещение. Основната част от потребителите са от България, следвани от тези от САЩ, Германия, Обединеното кралство и Русия.

Съдържание

През 2019 г. публикувахме 365 текста – анализи, коментари, интервюта, публицистика, репортажи и обзори по политически, социални и културни теми. Сред най-четените са:

„Стратегия и зрелища“ – разследване в две части на Йоанна Елми за произхода на пропагандата и агресивната кампания срещу Националната стратегия за детето 2019–2030 г., както и продължението по същата тема „Войната за правата на детето“

„Как властта удави туризма в Черно море“ – анализ на Емилия Милчева

„Приказка за асансьора“ – коментар на Емилия Милчева за един от най-големите скандали на годината – „Апартаментгейт“

„Все по-примитивни са прийомите на технологията за насаждане на страх“ – интервю на Венелина Попова със съдия Мирослава Тодорова

„ТЕЦ „Брикел“ се превръща в опасен инсинератор с държавна протекция“ – радваме се, че анализът на Венелина Попова от 2018 г. продължава да е сред най-четените материали и през 2019-та заради изчерпателността и актуалността си

„Човешката цена на липсващите палиативни грижи за деца в България“ – анализ на Светла Енчева

„Паметник на патриотарския кич“ – коментар на Светла Енчева за ексцентричното предложение за трансформация на паметника на Съветската армия от арх. Борислав Игнатов месеци преди да бъде обявен за кандидат за кмет на София

„Задочни репортажи от Каракас“ на Николета Атанасова за събитията във Венесуела

„3 март“ – коментар на Зорница Христова за нуждата от преосмисляне на понятието „гордост“ на националния ни празник

„Нещо такова“ – отговор на Нева Мичева на читателско писмо в рубриката „Говори с Нева“

През 2019 г. имахме 2 видео- и 16 аудиоматериала в сравнение със съответно 9 и 42 през 2018 г. Причината за спада е, че тези материали изискват значително повече ресурси от текстовeте. До момента всички видеа са произведени про боно от нашите съоснователи Владислав Севов и Лина Кривошиева, а аудиоматериалите – с доброволeн труд или символично заплащане на създателите. Както вече споменахме, планираме да търсим целево финансиране за тези формати.

Приходи

Близо 43 000 лв. от дарения; средно 3569 лв./месец (+10% спрямо 2018 г.)

Както знаете, „Тоест“ се издържа изцяло от читателите си.

Нямаме никакви други източници на финансиране, като реклами, грантове по програми, спонсорства и партньорства с бизнес и други организации и т.н.

През 2019 г. приходите от дарения бяха общо 42 831 лв. Трудно е да направим директно сравнение с предходната година, защото 2018-та беше по-къса за нас с един месец. В допълнение пикът през февруари при старта на проекта значително деформира статистиката. Но ако все пак сравним, имаме ръст на средномесечните приходи от близо 10% спрямо 2018 г.

Същевременно обаче трябва да вземем предвид и пика през декември 2019 г., веднага след последния ни редакционен текст, в който споделихме с вас тревогите си за несигурното бъдеще на проекта – 4783 лв. пристигнаха през декември по сметките ни след публикацията, вероятно провокирани от нея и от призиви за дарение на приятели и читатели на „Тоест“. Към резултата за този месец трябва да добавим и извънредните 442 лв., преведени от издателя Манол Пейков като остатъчна сума от личната му краудфъндинг кампания за „Тоест“ преди време. (Общата сума от неговата кампания е 3367 лв. след приспадане на таксите.)

Дарители

• 475+
• 93% от тях се включиха с между 1 и 10 лв. средно на месец
• 33 души (7% от дарителите) осигуриха 44% от приходите за годината

Общо 475 души подкрепиха финансово „Тоест“ през 2019 г. Трябва да добавим и неизвестния брой хора, допринесли към дарителските кутии на две събития: с 484 лв. на срещата с приятелите на проекта ни през май 2019 г. в софийското пространство за събития „Генератор“; и 420 лв. от гостите на рождения ден на Манол Пейков през юли, помолени от него да подкрепят „Тоест“, вместо да му носят подаръци. Не можем да благодарим достатъчно на Манол за приятелството и активната подкрепа – инициираните от него краудфъндинг кампании допринесоха за 9,6% от приходите.

Постъпленията на „Тоест“ през 2019 г.

Разходи

• близо 36 500 лв.; средно 3036 лв./месец (+10% спрямо 2018 г.)
• 80% от разходите са за авторски и коректорски хонорари
• делът на дарените авторски хонорари спадна значително, но все още е ¼ от дължимото
• ядрото на „Тоест“ все още работи про боно или срещу символично заплащане

Разходите ни през 2019 г. бяха общо 36 429 лв., като основната част от тях бяха за авторски и коректорски хонорари (близо 80% – дял, непроменен от предходната година). Спрямо 2018 г. средномесечните разходи също се повишиха с 10%, но трябва да отбележим добрата новина, че успяхме да намалим дела на дарените авторски хонорари от 34% на 25%. Работим този дял да бъде сведен до нула, защото, макар да ценим щедрия жест на авторите, категорично смятаме, че не бива на това да се крепи финансовият баланс на една медия. Усилията ни са да намерим по-добър и устойчив модел, който да осигури достойно заплащане на труда на всеки от създателите на съдържание. Или ако перифразираме онази популярна мисъл:

Не ни е страх от големите разходи, страх ни е от малките приходи.

От създаването си медията има езиков редактор и коректор, един от най-добрите в областта – Павлина Върбанова, която стои зад проекта „Как се пише?“. Не си позволяваме и занапред няма да си позволим да пестим от този разход, защото държим на езиковата изрядност на сайта.

Все още обаче разчитаме в голяма степен на доброволен труд. За комуникацията с авторите, редактирането на текстовете, администрацията на сайта, поддръжката на профилите в социалните мрежи и пр. плюс допълнителни неща, като първично счетоводство и други административни дейности, отговаря Ан Фам. Цялостната техническа поддръжка на сайта е поета от Йовко Ламбрев. За дизайна и разработката се грижат Деница Тонева и Лина Кривошиева (за тези две години направихме два редизайна на сайта). Голяма част от илюстрациите към статиите са дело на Александра Димитрова. Всичко това се извършва про боно или срещу символично заплащане.

„Тоест“ приключи годината с 11 900 лв. по сметките си. Една трета от всички дарители през 2019-та (175 души) са регистрирали периодични дарения, които ще продължават да осигуряват и през 2020 г. сигурен месечен приход от малко под 2000 лв. Иначе казано, за всеки лев над тези 2000 ще трябва да разчитаме на еднократни дарения, кампанийни пикове и натрупан резерв от предходен период. Излиза, че ако запазим нивото на средномесечните си разходи, сме в добра позиция за още една година.

Нашата цел е по-голяма

Вече доказахме, че можем да създадем добра медия. Но общественият живот в България се нуждае не само от доказателства, че нещо е принципно възможно. Трябва тези, възможните неща да съществуват наистина. След година, след две, след десет.

Не като социален експеримент – като фактор.

Като за начало са ни нужни редактори на щат – поне двама. Наличието на постоянен платен редакторски екип ще ни позволи да направим най-важното нещо за една медия – да поддържаме своята част от информационната екосистема неотклонно, редовно. Ден след ден.

Присъединете се към нашите усилия!


А за да имаме по-ясна представа за очакванията на читателите, ви молим да ни разкажете в анкетата за „Тоест“ за собствения си опит в общуването с медията. Отговорите ви ще са от голяма полза за бъдещото развитие на проекта. Анкетата е анонимна и ще ви отнеме не повече от 10 минути. Благодарим ви!