Ако политиката се движеше по правилата на еволюцията, всяко парламентарно мнозинство би следвало да роди правителство. В 49-тия парламент се формира бинарно мнозинство от двете най-големи политически сили – ГЕРБ–СДС и ПП–ДБ, но едната иска да управлява сама в кабинет на малцинството.

Двете коалиции се споразумяха за законодателна програма, заедно избраха председател на парламента – Росен Желязков от ГЕРБ, и се договориха „джентълменски“ след три месеца да го смени Никола Минчев от ПП, сега един от заместник-председателите на Народното събрание. За да бъде удържана тази честна дума, Желязков следва да подаде оставка през юли, когато приключва лятната сесия, и депутатите да изберат Минчев. Разбира се, ако парламентът все още съществува, но също и мнозинството.

Мнозинството

Иначе, с 69-те мандата на ГЕРБ-СДС и с 64-те на ПП–ДБ двете коалиции нямат нужда от други „патерици“ в 49-тото НС, тъй като надхвърлят необходимите за надмощие 121 народни представители. Но въпреки демонстрирания досега бонтон е трудно за вярване, че той ще бъде запазен задълго от доскорошните съперници, разменили си не една и две яростни нападки. Протестната енергия на площада през 2020 г. и призивите за смяна на корупционния модел на управление на ГЕРБ сублимираха в „Продължаваме промяната“. А министри от ръководеното от ПП правителство разпоредиха ареста на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов м.г.

Независимо от уверенията му, че е простил и е оставил възмездието на Бог, че непрекъснато говори за търпение, че стана депутат и за първи път от три години прекрачи прага на Президентството, не е изключено да помогне на „Началника“. Макар в публичните си изявления да твърди, че е оставил лошото назад, „иначе не бих се срещал, не бих си говорил и с Кирил, и с Асен, а ние си говорим“. (И така индиректно потвърди слуховете, че лидерските преговори вървят въпреки изявления и от двете страни, че не са започнали.)

Съюзът на ГЕРБ–СДС и ПП–ДБ предизвика напрежение сред останалите политически сили, почувствали се изолирани и отхвърлени. (Докато такъв център липсваше, всички те се усещаха значими, тъй като винаги съществуваше шанс да бъдат поканени за танц.) ДПС дипломатично се въздържаха от нападки, заявявайки, че са в опозиция на този съюз. И от „Има такъв народ“ не са предишните хъшлаци – критикуват бившите си партньори от ПП, но някак по-умерено и сдържано.

Лидерът на „Възраждане“ Костадин Костадинов обаче подгря с „Ако се коалират с ГЕРБ, ПП–ДБ ще зачеркнат смисъла от съществуването си“, а председателката на БСП Корнелия Нинова извади метафората за „eдноръките джентълмени“, припомняйки как депутати са се клели, че ще си отрежат едната ръка, вместо да гласуват за партийния враг. Всички те дават мило и драго двете формации да не се спогодят за кабинет, за да бъдат ухажвани.

Предизвикателство за новото мнозинство – освен напрежението с останалите политически партии и липсата на доверие между двете коалиции – са и сложните отношения вътре в ПП–ДБ. Откакто са започнали преговорите между ГЕРБ–СДС и ПП–ДБ, като че ли партията на Борисов преговаря с „Промяната“, но не и с „Демократична България“, чийто глас се изгуби. А председателят на ДСБ – част от ДБ, генерал Атанас Атанасов се дистанцира по bTV от подобен съюз с думите, че „на Борисов му трябва пералня и най-добрата пералня e нашата коалиция“, а също така, че няма никакво доверие на Бойко Борисов.

Правителството

В програмата, изготвена от ГЕРБ–СДС и ПП–ДБ, са предвидени 17 закона до края на лятната сесия. Сред тях липсват промени в Изборния кодекс, които да премахнат хартиената бюлетина, върната с гласовете на ГЕРБ, ДПС и БСП в предишния парламент.

До края на юли има само 3 месеца, а за някои законопроекти е записано, че трябва да се подготвят и внесат от Министерския съвет. Най-съществените са свързани с реализиране на реформите, предвидени в националния План за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Предишният 48-ми парламент така и не успя да ги приеме. Несвършената работа е много – тук са промените в Наказателно-процесуалния кодекс и в Закона за съдебната власт, които се отнасят до механизма за разследване на главния прокурор и укрепването на Инспектората към ВСС, изискваните заради еврото изменения в Търговския закон, в Кодекса за застраховане и в Закона за мерките срещу изпирането на пари и др. Някои от тези законопроекти, внесени в предишния парламент от служебния кабинет, ще трябва да се внесат отново и в 49-тото НС, други – тепърва да бъдат разработени.

Ако няма редовно правителство, подкрепено от мнозинството, тези закони изчезват яко дим, а с тях и шансовете на България за по-тясна интеграция в ЕС и за трансформация на икономиката. За да бъдат приети, лидерът на ГЕРБ смята, че „най-доброто за България е коалиция между двете големи партии“, а другите варианти са „по-неработещи и по-слаби“.

В петък, след заседание на Изпълнителната комисия на ГЕРБ, той заяви, че ако такъв вариант не се получи, референдумът на „Възраждане“ срещу еврото ще мине, и призова ПП–ДБ да назоват поименно партиите в парламента, от които ще търсят подкрепа, ако получат втория мандат.

Няма да има друг вариант, докато не се изчерпят всички възможности за коалиция между двете големи партии, каза Борисов след консултациите при президента.

От ПП–ДБ са все така категорични, че няма да участват в правителство с ГЕРБ, но ще предложат свой кабинет с втория мандат. „Националният съвет на ПП–ДБ каза ясно, че не можем да подкрепим първи мандат на ГЕРБ, но сме готови да направим правителство с втория мандат“, заяви съпредседателят на ПП Кирил Петков.

Вариантите на Борисов ще се изяснят следващата седмица. Не е изненада заявката му, че няма да е премиер – отдавна е разбрал, че историческото му време е свършило. Водачът на ГЕРБ не разкрива картите си, ако се провалят преговорите с ПП-ДБ, за което го попита и президентът Радев на консултациите:

Какви са вашите виждания за решаването на тези задачи и за фактора време? Колко време според вас е необходимо за водене на пълноценни преговори за съставяне на правителство, и то, както са вашите амбиции, с вашите доскорошни най-отявлени антагонисти? Ако това не стане, имате ли резервен план за правителство?

Борисов обаче успя да издейства от президента малко забавяне с връчването на първия мандат в името на същите тези преговори.

В случай че преговорите се провалят, пред ГЕРБ–СДС има два варианта – връщат празна папка на президента или подготвят кабинет, който в парламентарната зала може да получи подкрепа извън ПП–ДБ. А дали биха подкрепили правителство на малцинството с втория мандат на ПП–ДБ, на което се надяват Петков и Василев? Ако се случи, ПП–ДБ поемат твърде голям риск и опасност от извиване на ръце от страна на ГЕРБ, но пък и никой друг не би им оказал подкрепа.

Сметките

Със сигурност в очите на обществото Борисов прави всичко (не)възможно да осигури стабилност чрез редовно правителство, защото милее за държавата.

Сега, на който му е мила държавата, трябва да направи компромиси.

За ГЕРБ и Борисов подобен исторически компромис би бил триумф, за ПП–ДБ – обратното, но в действителност и двете коалиции направиха компромис със законодателната програма като първа заявка за общ път. В ГЕРБ смекчиха и позицията за бюджета – допреди дни твърдяха, че такъв може да предложи само редовно правителство, докато вече се сближават с идеята на ПП–ДБ да го внесе служебният кабинет поради липса на време.

Правителство, макар и за кратко, ще калкулира политически (а и не само) дивиденти в навечерието на местните избори от формацията, която ще успее да го състави. Според председателя на парламентарната група на ГЕРБ Десислава Атанасова до края на следващата седмица ще са готови парламентарните комисии, които приоритетно да се заемат със законопроектите за ПВУ, еврозоната, Шенген, както и с двата закона по ПВУ, които се отнасят до правосъдната система.

Тази амбициозна програма едва ли ще бъде изпълнена до края на лятната сесия, като се има предвид, че тук не са включени данъчните закони, държавният бюджет, както и тези на НЗОК и държавното обществено осигуряване, които трябва да се съгласуват и със социалните партньори. Освен това този парламент ще трябва да се произнесе и по подписката за референдум за запазване на българския лев, която „Възраждане“ внесе. Българският институт за правни инициативи сръчка депутатите, че трябва да изберат близо 70 членове на мястото на тези с изтекли мандати в 17 регулаторни и контролни органа.

Нищо не е готово. Просто две политически сили са се съгласили да работят за приемането на няколко закона. Дяволът е в компромисите.

Искате да четете повече подобни статии?

Включете се в месечната издръжка на медията с дарителски пакет. „Тоест“ е жив единствено благодарение на вас – нашите будни, критични и верни читатели.

Подкрепете ни