По повод публикуваната на 21 март т.г. в „Тоест“ статия на Светла Енчева „Православен фундаментализъм по време на пандемия“ получихме кратка бележка от проф. Калин Янакиев, в която той изразява несъгласие с частта от текста, в който е споменат, а именно:

„Дори авторитетният професор по културология Калин Янакиев, чийто анализ на Истанбулската конвенция беше противоположен на позицията БПЦ по темата, се включи в общия хор от защитници на силата на вярата: „Онези, които смятат, че причастието със светите тайни е с тялото и кръвта Христови, за тях е безумно, че нафората и виното, както и съсъдите, в които се съхраняват, могат да пренасят зарази. Подчертавам, че това се отнася за вярващите.“ Според проф. Янакиев на богослуженията могат да се заразят онези, които имат малка или никаква вяра…“

Публикуваме писмото на проф. Янакиев до редакцията, а нашият коментар е в края на текста.


Приписаното ми от журналистката Светла Енчева е наполовина абсурд, наполовина изкривяване на мисълта ми, която преди около петнадесетина дни (т.е. преди разразяването на епидемията), доколкото си спомням, изказах в интервю за Радио „Пловдив“. Абсурдно е да ми се приписва объркване на Тялото и Кръвта Христови с „нафората и виното“. Ако журналистката не ги различава, то аз ги различавам много добре. Никога не съм изказвал мисъл, че на богослуженията могат да се заразят онези, които имат малка или никаква вяра. Напротив, в интервюто (във втората му част) критикувах подобни изказвания на наши митрополити, без да споменавам имена. Смятам причисляването ми към „фундаменталистите“ за смешка, защото вече не знам между двата острастени лагера какъв съм собствено: либерал ли, или консерватор.

Калин Янакиев


Уважаеми проф. Янакиев,

С цялото ни уважение към Вас, молим да обърнете внимание на следното:

В частта на текста на Светла Енчева, в която сте споменат, има сложен линк към интервюто Ви пред БНР от 12 март 2020 г., озаглавено „Който има вяра и не се бои, може да отиде на църква“. Цитатът в кавички е копиран 1:1 от текстовата версия на въпросното интервю. Тук искаме да Ви поднесем извинения – наш е пропускът, че не сверихме казаното от Вас в аудиозаписа на БНР, а разчитахме на текста на колегите, който, признаваме, не е дословен. Вие всъщност казвате:

„Ходят онези […], за които причастието със светите тайни е причастие с тялото и кръвта Христови и поради тази причина е изключено, безумно те да пренасят зараза, както съсъдите, в които те се съхраняват и от които се подават. Пак подчертавам – на вярващите!“

В това интервю Вие също казвате: „Който иска, който има вяра, който не се бои, да отиде. Който има слаба дори вяра, който съвсем няма вяра, въобще няма нужда да ходи и да се изкушава. Поради тази причина аз просто не виждам защо трябва да бъде фиксирано общественото внимание върху това, че Православната ни църква е решила да не отменя… правилно е решила да не отменя богослуженията.“

И също: „Който търси упование само по празници, най-добре е да не пристъпва в момента, в който за него по-голямата опасност е коронавирусът.“

А към края на интервюто повтаряте, че за Вас разпореждането на Светия синод е разумно, защото става въпрос за институция, в която се ходи доброволно.

Само че, проф. Янакиев, дали вярващите ще се заразят по време на служба, не е проблем единствено на вярващите. Те не живеят на самотен остров, а заедно с останалите – маловерници и неверници, както ги наричате в интервюто пред БНР. Ето защо въпросът дали има опасност вярващите да станат преносители на заразата, е от обществен интерес. А иронията защо невярващите изобщо се интересуват от темите за службите в Църквата, е неоправдана.

Редакцията на „Тоест“